Saturday, June 11, 2011

PERMATA HATI YANG SANGAT SAYA KASIHI

Menatap wajah anak2 yang masih kecil, membuat hati menjadi sayu. Kenapa mereka perlu lahir dari sebuah perkahwinan yaang tidak bahagia. Kenapa mereka mempunyai ayah yang tidak bertanggungjawab kepada keluarganya? kenapa mereka mempunyai ayah yang menganggap ibu bapa dan adik beradik adalah keluarganya, melayan mummy mereka seperti kuli, tidak menghargai mummy mereka, membuat mummy mereka begitu tertekan dengan sikap panas barannya, memukul mummy nya, memburukkan mummy mereka dan HARI INI....sudah mula melupakan mereka kerana telah mempunyai seorang isteri baru. Tidak pernah sekali dia mengambil berat tentang anak2. Berbulan2 tidak bertemu anak2 pun dia tidak kisah. Hendak di suruh jaga anak pun , mummy perlu meminta, itu pun ada saja alasannya. Anak minta dihantar ke klinik pun ditolaknya.Dulu bukan main menuduh saya cuba menjauhkan dia dari anak2.

Saya sangat sedih bila mengenangkan nasib anak2.Silap saya memilih suami....akhirnya anak menjadi mangsa.Ayah mereka pula bersenang lenang dengan isteri baru. Tidak bolehkah dia menunggu saya berkahwin dulu....demi anak2. Kalau dia ayah yang bertanggungjawab, pasti dia tunggu waktu itu...sehingga anak2 ada seorang pelindung. Nampaknya....dia tak pernah berubah. Hanya dirinya yang dipentingkan. Memang saya juga ingin memberi seorang bapa kepada anak2. Bukan setakat menjadi bapa, tetapi juga menjadi pelindung kami anak beranak. Tidak boleh lah dia menunggu sehingga anak2 betul2 'selamat'? Guess........dia tak pernah peduli .Memang sejak dulu dia pendek akal.





10 hari anak2 berada bersama ayah dan ibu tiri mereka.....rindu saya pada anak2 sukar untuk di tafsir. Malam ini saya berjaga hanya untuk menatap wajah anak2 terutamanya si kecil Daniel. Saya tanya Daniel, "Do you miss mummy sayang." "Yes, Daniel miss mummy." jawabnya langsung dia merangkul erat tubuh saya. Saya peluk daniel dan kakaknya. Kami bersolat bersama-sama dan saling berpelukan. INI LAH HARTA MUMMY PALING BERHARGA.

HARI YANG DI NANTI- bekas suami dah kawin lagi

Tuhan itu Maha Kaya.....seorang lelaki yang sentiasa memburukkan bekas isteri mengatakan saya curang, saya cerai hanya kerana nak enjoy , seorang lelaki yang telah menumbuk isteri dengan alasan islam membenarkan seorang suami menumbuk isteri walau tanpa sebab, seorang lelaki yang gila talak setengah mati dan kononnya berjanji untuk  menjaga kebajikan bekas isteri seperti Chef Wan, kononnya takkan kawin lagi......kononnya akan membayar hutang kereta saya sampai habis.......baru2 ni mengejutkan saya dengan berkahwin lain....mendahului saya. What a shocked.....terus terang saya dah agak sebab bab menipu dia ni memang juara. Saya lega...at the same time sedih melihat wajah anak2 saya. Memang saya banyak berfikir sebelum ni, terlalu kesian kan anak2 dan kdg2 terfikir , adakah saya perlu berkorban menerima dia semula demi melihat anak2 bahagia mendapat keluarga yang sempurna. Saya memang tidak sanggup melalui episod luka kehidupan dengan insan ini. Memang sangat susah. Memang hati saya pedih melihat anak2. Kalaulah saya berkahwin dengan lelaki yang baik, tidak mungkin ini semua terjadi.Sekurang-kurangnya saya berfikir...walaupun saya tidak sanggup.Dia.....memang sudah lama mengabaikan anak2 kononnya sibuk dengan tugasan itu ini. Rupanya berkahwin lain.

Saya tidak kisah dia berkawin dengan siapa sebabnya.....hanya perempuan malang saja yang menjadi isteri dia. Saya percaya dia menjual kisah saya curang kepada perempuan ini. Patutlah cuti lepas dia mengelak untuk menjaga anak pada mulanya, rupanya sebab nak kawin. Selepas itu , dia beritahu anak2 tidur awal setiap malam. Dari cerita anak2 setiap pukul 10.30 atau 11 malam, ayah mereka perlu mengambil isterinya ini pulang dari kerja  dan anak2 saya yang sedang tidur pun di usungnya.Isterinya ini bekerja dari pukul 11 pagi sampai 11 malam. Isterinya ini kemas rumah sekali sekala, selebihnya ayah mereka yang buat. ( dulu saya kemas dan mop rumah setiap hari )Yang paling saya sakit hati....ketika anak saya Arianna berkali2 meminta untuk ayahnya bawa ke klinik, ayahnya kata tak payah pergi klinik.Setakat beli ubat di farmasi. Memanglah dia ni tak berubah tak bertanggungjawab langsung.

Saya bersyukur dia kawin lebih awal dari saya sebab kalau saya kawin awal dari dia, dia kata dia nak rebut anak di mahkamah. So Thank You Allah....Saya tahu dia pernah menjadi suami yang teruk kepada saya, dia tetap akan menjadi suami yang teruk atau dia akan dapat isteri yang teruk. Dulu...dia marah sangat saya mengajar sebelah pagi kerana tak boleh jadi kuli dia , sekarang dia kena jadi kuli isteri baru sebab isteri baru  kerja dari pukul 11 pagi sampai malam.Satu yang baik tentang dia....dia sembahyang tak tinggal tapi tengking isteri, halau isteri, tumbuk isteri.....adalah diri dia.

Saya tak tahu bila saya akan kahwin semula sebab anak2 adalah priority  tapi seingat saya setiap kali saya terima lamaran, saya tidak pernah berselindung dari dia. Kalau saya kawin pun , of course saya akan jemput dia. Kenapa dia tak jemput saya dan kawan-kawan lain...kena tangkap basah ke? Wallahua'laam.