Tuesday, June 7, 2011

BELANJA DI JAKARTA.......AGAIN

Sebelum cuti sekolah lagi....beberapa rakan baik meminta saya merancang percutian.Saya pula tidak mempunyai banyak masa untuk memikirkannya. Nak survey tiket, nak survey tempat . Banyak kerja jugak tu nak dibuat. Di sekolah pulak perancangan sambutan Hari Guru, Persaraan Mr Ooi (PK1) dan kak Robthoh juga perlu di ambil tahu. Maklum saja saya setiausaha kelab Guru.

Sedang saya sibuk dengan urusan kerja..Kak Yan dan.Kak Robthoh yang akan bersara awal (Baru umur 52 dah tak tahan mengajar kat SMTI) bersuara, "T, cuti ni kita nak pegi mana ni. Cepatlah...boringlah kalau tak kemana". Saya tanya balik mereka, "Ok lah ..nak pegi mana, cakap aje.Pegi dekat2 je lah. Tie banyak kerja cuti ni." Saya cadangkan ke Sabah. kak Yan tidak setuju sebab dia dah pernah tinggal di sana. Brunei? Boringlah kat sana..bukan ada apa.", balas saya macamlah saya pernah ke sana.

Saya capai notebook, buka web Airasia dan kemudian MAS. Saya semak harga tambang dan tambang ke Jakarta dengan MAS agak murah...pergi balik hanya RM514. Kami sepakat ke Jakarta. Saya guna kad kredit dan selesai booking tiket. Malamnya saya semak harga hotel melalui Agoda dan buat booking IBIS HOTEL di Mangga Dua selama 4 malam. Selesai! Beberapa hari sebelum bertolak, saya buat panggilan ke hotel semak sama ada nama saya ada dalam tempahan bilik, langsung bertanya harga tambang teksi dari lapangan terbang ke hotel.

Saya baru pulang dari Kota Bharu dalam keadaan kulit terbakar kerana memandu berjam2 ke Kelantan dari Pulau Pinang. Pulang saja dari KB , saya berkemas untuk trip ke  Jakarta keesokannya. Pagi 1 June 2011, Saya ambik Kak Yan dan kak Robthoh di rumah dan kami bertolak ke KL. Sampai di KL, saya pergi potong rambut dan ke klinik untuk ambil ubatan yang patut. Kemudian kami langsung ke KLIA. Seseorang sudah sedia menunggu untuk mengambil kereta saya.

Kami bertolak jam 9.50 malam dan sampai ke Jakarta waktu Indonesia  10.50 malam (2 jam perjalanan). Saya survey taksi...Ada yang letak sampai 200 k Rupiah . Harga tambang sepatutnya kurang dari 120k. Memandangkan hari sudah lewat malam dan taksi tak mahu pakai meter, kami setuju naik Avanza persendirian dengan  bayaran 120k. Malam tu kami tidur dengan lenanya.

Pagi 2 Jun, kami menaiki taksi ke Tanah Abang....belanja, belanja dan belanja. Tambang ke Tanah Abang dari Mangga Dua hanya 26k .

Pulang dari Tanah Abang, jalan pulang mancet (jam) bangat. Ngak ada taksi yang menggunakan meter waktu2 begitu. Pilhan akhir...kami naik bajaj (motosikal roda tiga) dengan tambang yang diminta 30k. Pantas saya jawab, "Naik taksi juga hanya 25 ribu." Akhirnya kami naik bajaj dengan tambang 25 ribu dalam panas membakar dan debu serta asap kenderaan.

3 Jun....kami tak puas berbelanja di Tanah Abang. Pergi semula dan bercadang pulang lebih awal untuk mengelak kesesakan lalu lintas. Rupa2nya kawasan Tanah Abang 'mancet' sepanjang masa. Sekali lagi kami naik bajaj pulang dengan tambang yang lebih mahal 30k. No choice.
4 Jun , kami ke Mangga Dua ...hanya jalan kaki dan kemudiannya ke Grand Indonesia.Bila bershopping memang kita boleh jadi rambang mata . Bercadang untuk ke Pondok Indah tapi batalkan kerana jauh.

5 Jun,kami sudah kembali ke tanahair dan tambang menggunakan meter dari hotel cuma 65k.Sebaik pesawat mendarat, sudah ada yang menunggu dengan kereta saya dan kami langsung  balik ke SP.

MISI BERSHOPPING 'SHOP TILL YOU DROP' TERCAPAI ! MISSION ACCOMPLISHED

Capek (letih) lepas berbelanja sakan.

Pemandangan dari dalam bajaj yang di naiki

Ini dalam hotel....ada SPA.

Lambang kerajaan majapahit

makanan sunda. Akhirnya impian Kak Yan untuk merasa makanan sunda tercapai. kami makan kat foodcourt je.

Me and kak Yan menanti makanan di foodcourt Mangga Dua.

Bagi yang ingin ke Jakarta secara backpackers....hope this will help.Tak payah pakai pakej...membazir je.