Monday, December 6, 2010

KEMBARA KE BUMI CHINA- HANGZHOU-SHANGHAI-SUCHOU

Hari ini saya sudah kembali ke tanah air sejak 2 Disember. Banyak kenangan dan pengalaman indah tercipta sepanjang enam hari pengembaraan kami berempat ke bumi Hangzhou /Shanghai/ Suchao dalam kesejukan musim luruh menghampiri musim sejuk.

Bagi yang ingin merasai pengalaman kami...di sini saya catatkan diari pengembaraan kami. 

8 pagi 25 November- penerbangan Air Asia berlepas ke Hangzhou.  Perjalanan 5 jam terasa agak lama dalam kesempitan pesawat Air Bus.Langsung teringat perjalanan pesawat Qantas ke Perth Australia yang pernah saya lalui pada tahun 1993 dengan flight attendant yang sombong. Perjalanan paling panjang saya adalah pada tahun 1996 mengerjakan haji bersama ibu saya dalam usia yang muda.

Jam 1 tengahari....pesawat mendarat di Lapangan Terbang Xiaoshan. Kedinginan mula terasa ketika kami keluar dari lapangan terbang untuk mendapatkan teksi ke Hotel Penginapan SSAW Hotel dengan bayaran 81 yuen. (lebih kurang RM38)

Wajah Hangzhou dari luar jendela pesawat

Dari kiri : kak Robthoh, Adah dan saya



Sebaik kakak Adah (kak Mala) tiba di hotel...kami berlima bersiap untuk shopping shopping.

INFO TENTANG KAK MALA (dapat title tour guide)

Kakak kandung Adah (seibu sebapa)...jurutera LOTUS sejak 3 tahun yang lalu di Hangzhou. Ibu kepada tiga orang anak (semua kena tinggal di Malaysia) dan isteri kepada seorang jurutera yang kacak yang juga menetap di Malaysia. Tiap-tiap bulan balik Malaysia. Saya kira Kak Mala adalah antara wanita paling cekal menjalani kehidupan di bumi asing (CHINA ye....bukan US or UK).Kalau kena marah dengan orang kat China....dia akan marah balik. Don't play play ya....really tough Gal...tabik untuk kak Mala.

sambung lagi ye.....sambil2 tu enjoy the pictures dulu.