Friday, July 23, 2010

Nasib le...sapa suruh kurang ajar sangat

Semalam walau kelihatan seperti sama sahaja, namun  agak berbeza sedikit dari hari2 sebelumnya....kerana pada hari ini adalah hari yang sangat mencabar kesabaran saya sebagai seorang guru.

wanna know what happened?
Apa lagi kalau bukan cerita dari tingkatan 4 A 4.

Hampir tengahari tadi....saya kena masuk ke kelas 'puaka' ni. Saya ke bilik guru dahulu mengambil buku. Di tangga, budak2 ni dah terjerit-jerit memanggil saya masuk ke kelas. Si Syamil...tanpa segan silu memanggil saya dan memberi 'flying kiss'. Saya buat tak tahu saja dan terus menuju ke kelas.

Di dalam kelas....ada yang tidur, ada yang bersandar sambil kaki di atas meja. Yang berjalan, berbual......jangan cerita lah. saya minta ketua tingkatan (Faizil) ambil buku di bilik guru.berkali2 saya suruh dia ambik buku...selamber dek je dia buat. Geram betul...ingat nak pegi tarik telinga tapi bila nampak saya dah berjalan , cepat2 dia bangun.

Sebaik buku sampai....kanak2 ribena ni dah sibuk minta saya bawa diaorang ke library. Kalau ikut hati nak je lempar diaorang kat library...tak yah ajar. Tapi saya fikir juga.....kalau saya tak ajar pelajar-pelajar saya, nanti anak2 saya pun akan dapat cikgu yang tak nak ajar anak2 saya jugak Mahu tak mahu...saya kena ajar jugak.

Dekat satu masa juga saya nak meminta budak2 ni diam dan duduk di hadapan. Memang berat betul punggung budak2 ni untuk bergerak ke depan.Bila saya nak cubit je..., baru masing2 berebut ke depan.Padahal bukannya budak-budak kecik lagi.

Geram dengan sikap mereka yang melengah-lengahkan masa....saya pun dah nak naik angin.Saya kata  akan kira sampai tiga aje.. kalau tak duduk depan jer, saya nak angkut campak kat bawah (macamlah saya kuat sangat).Dalam mereka sedar saya ni bukan kuat mana nak angkat mereka campak ke bawah , hampir semua bergerak ke depan mengisi tempat2  kosong.Ada yang duduk di lantai sementara saya duduk di kerusi. Beberapa orang yang masih degil...saya tarik je telinga. Abu Zar yang kena tarik telinga mula mengamuk...mengambil mineral water dan mengetuk meja dengan muka masam mencuka.Melihat kelakuan Zar, saya pun bahasakan  dia....

"Amboi,boi boi... nak mengamuk nampaknya. Awak tu sapa? yang nak mengamuk sangat tu kenapa ? Ada saya suruh awak angkut kerusi dari tingkat satu hingga tingkat 3? Ada saya suruh awak angkut bata bina bangunan bawah tengah panas?...saya cuma suruh awak pindah tempat ke depan saja! Tujuannya untuk ajar awak jadi pandai. Susah sangat ke? Dan saya tak minta satu sen pun dari awak...gaji saya kerajaan dah bayar." Ketika ini zar dah menutup telinganya dengan beg. Pedih agaknya kata-kata yang saya hamburkan padanya. Saya sambung lagi...." Kalau awak rasa awak betul, tindakan awak betul dan tindakan saya untuk menjadikan awak pandai suatu yang salah...berdepanlah dengan saya, cakap kat saya.Salahkah saya nak pandaikan awak?

Zar hanya diam membisu.Mungkin kata2 saya masuk sedikit dalam kepala dia.

Saya mengambil tempat saya di kerusi....bila perlu memberi penerangan tentang cerita atau 'passage' tertentu..saya suka berada hampir dengan pelajar2 saya. Sambil membaca, saya akan bercerita  dan menerangkan di dalam dua bahasa. No choice.Bila dah nak membaca dan menerangkan...of course kena bercakap. bila saya nak bercakap,saya tak suka pelajar saya bercakap.Penat jika hendak berlawan cakap dengan mereka .Masalahnya...mereka ni memang tak boleh berhenti diam.

Akhirnya.....saya minta semua beri perhatian dengan sedikit amaran, " Saya nak mengajar, saya tak nak sapa pun buka mulut kecuali berkaitan apa yang saya ajar. Kalau buka mulut jugak, nanti saya bagi  'penampar' ." kata saya dalam nada serious dan gurau.

Sebaik saya cakap je begitu, Syamil dengan muka tersenyum membalas apa yang saya kata tadi,...dalam bodoh-bodoh isim dia cakap, " kalau cam tu, kalau cikgu buka mulut juga saya pun boleh bagi penampar la."

Mendengar kata2nya yang bodoh2 bahasa dan biadap itu....saya dengan selamba bertanya semula kepadanya...'apa  awak cakap tadi? ulang semula saya nak dengar."

Saya bangun, merapati Syamil dan terus bagi penampar. Pelajar-pelajar yang lain memadankan mukanya...."kan dah kena. Yang kau cari pasal dengan teacher buat ape."

Bengang dan malu, Syamil menggomel, "Saya nak keluarlah macam ni.". Saya balas balik, "keluarlah kalau berani. Jangan ingat awak boleh lepas dengan perangai biadap awak ni."

Syamil terus bangun dan keluar dari kelas. Saya ada 30 pelajar lagi yang hendak belajar, so..who cares if he  goes out alone.Saya cool je...tak de nak rasa marah atau bengang.

Saya ceritakan pasal Syamil kepada guru2 lain.Menurut kebanyakan guru, dia ni memang bermasalah sejak tingkatan satu.

Seorang guru yang juga mengajar kelas tersebut memaklumkan, pernah sekali dia menegur Syamil yang asyik keluar masuk kelas..., 'awak ni pergi mana, ingat ini rumah ke kelas."

Tahu apa jawapan Syamil kepada guru tersebut, "Tempat ini boleh jadi rumah, boleh jadi kelas...dua dua boleh dan saya boleh buat apa yang saya suka. Cikgu tak payah nak ambik tahu."

Menurut guru ini...kereta dia dah banyak kali kena calar dan di pancit tayar. Dia minta saya berhati2.

Setakat hari ini, kereta saya ok. Dalam pada tu saya masuk ke kelas...dan dalam nada gurau mengertak budak2 ni. "Awak sentuh je kereta saya....nanti saya bawak satu family saya pergi rumah awak, calarkan dan spray kereta bapak awak, mak awak, atuk awak, nenek awak dan semua keturunan awak. "Semua pelajar saya gelak. Sambil2 tu saya selitkan nasihat supaya berhati2 dengan perkataan yang mereka keluarkan kepada guru.

Kalau nak kena calar agaknya dari awal tahun lagi kena sebab dari awal tahun diaorang asyik kena dengan saya...cubitan maut tu dah sah mesti kena.Belum lagi saya tarik sideburn. Saya memang malas bebel...tapi kalau dah tak dengar cakap....lebih dari sepuluh kali cakap tak dengar memang kena le. Anyway....mesti ada cara lah kalau nak bagi...mesti dengan kasih sayang...hehe.
Hari ini Syamil tak datang.' Teacher, Syamil kerja.'....mmmm no komen."