Sunday, May 9, 2010

Budak kecil di Rumah Sebelah

Pertengahan bulan Disember yang lepas....saya ke rumah bekas suami untuk mengemas dan 'packing' barang-barang untuk berpindah. Ketika sibuk mengemas...terdengar pekikan dari rumah sebelah. Saya berlari keluar dan disebalik jeriji di rumah sebelah...seorang kanak2 kecil berusia lingkungan 3 tahun lebih terkunci dari dalam. Dia memekik- memekik memanggil saya 'kakak, kakak'. 

Saya katakan pada dia' bukan kakak...panggil achik (singkatan makcik)'.
Kemudian petah dia bertanya kepada saya, 'achik tengah buat aper?".
"Achik tengah ngemas, achik nak pindah lah sayang."
"Achik nak pindah ke mana?", tanyanya lagi
"Oh achik nak pindah jauh kat Kedah "

Selepas itu saya tanyakan dia, kemana ibu bapanya pergi....jawapan nya," ibu dan abah kerja."
"Habis tu ade makanan tak kat rumah? "
"Ada!"...jawabnya ringkas.

Di dalam hati , saya pelik juga bagaimana budak sekecil ini boleh di tinggalkan sendirian di rumah." Achik ada keja sayang...nanti kita sembang lagi."

Dalam saya sibuk packing barang, bekas suami membawa anak2 saya ke rumah. Basikal yang ada di luar cepat di sambar untuk ditunggangi. Bila saja anak2 dibawa pergi bekas suami...terdengar lagi pekikan di luar, 

"kakak, kakak.....datanglah sini kejap". 

Saya membalas dari dalam..."bukan kakak,achik.". 

Sekali lagi..."achik...achik, datanglah sekejap".

Saya tinggalkan kerja untuk mendapatkan anak kecil ini. "ye...kenapa panggil achik?".

"Achik....saya nak keluar, saya nak main basikal.".Disebalik jeriji rumahnya..., tangannya menghulur memegang 'handle' basikal.

 Aduh...kesiannya budak ni bisik hati saya., "tak bolehlah sayang...macam mana nak keluar? Ada kunci tak?",tanya saya padanya.

 "Achik, saya nak keluar. " dia merayu lagi.

Kesian betul saya lihat. Lantas saya teringat saya ada nombor telefon bapa budak ni sebab malam sebelumnya saya tertinggal barang di kereta. Saya ajak Sarah yang ada bersama saya turun bersama ke kereta tapi Sarah menolak. Dia nak tinggal di rumah.Jadi pintu grill saya kunci dan tinggalkan kunci pada Sarah sementara saya turun ke bawah. Dipertengahan jalan , saya bertembung dengan Kak Riza.., lama tak jumpa apa lagi..berhenti bersembang. Tup tup, ada orang telefon kata anak saya meraung kat atas. Bapa budak ni lah yang telefon.Apalagi..saya pun berlari tak cukup kaki naik ke rumah dan memeluk Sarah

"I am so sorry kakak. Mummy tak sengaja.Mummy jumpa mak Ainin dan sembang. Lain kali mummy tak buat lagi."

Nak menitik airmata saya dengan kelalaian saya. Serik saya tinggalkan anak walaupun sekejap.Saya harap Sarah lebih serik sebab dia yang tak nak ikut saya. Kalau saya paksa ikut mesti dia mengamuk.

Ok ..sambung cerita...saya pun dail balik nombor yang ade. panggilan itu di jawab oleh ibu budak itu. Saya katakan pada dia, ' Kak...anak akak kat sebelah ni nak keluar..boleh tak? tanya saya. 


 "Kak, tak payah bagi dia keluar..biar kat dia. saya memang 'train ' dia dari kecik tinggal kat rumah.Dari umur dua tahun dia memang tinggal sorang."

Saya pun pening dan terkedu....dah mak dia cakap macam tu nak kata ape. Cakap lebih-lebih nanti apa pulak kata diaorang. Kalau budak tu saya lepas, nanti hilang pulak, karang saya pulak yang kena.Kalau anak saya, sure saya tak cukup kaki lari mendapatkannya macam yang berlaku pada Sarah.

"Dik.ibu tak bagi keluarlah...duduk kat dalam ye, kita sembang dua orang".
Dari dalam rumah..saya terpekik-pekik bersembang dengan si kecil ni sambil sambil menyelesaikan tugas saya.


Tiba-tiba....."banyaknya kerja achik buat?". Terkedu saya sekali lagi bila si kecil ni dah ada di depan pintu rumah menegur saya.

"Ya Allah....keluar kut mana?...spontan keluar dari  mulut saya.Bingung saya sekejap.
Rupa-rupanya dia memanjat pagar jeriji hingga ke atas dan meloloskan dirinya dalam lengkungan teratas . 
Muat rupanya.

Saya telefon ibunya lagi...terperanjat ibu dia dan tak lama kemudian mereka pulang dan  memarahi anak kecil ni. "Eh macam mana kau boleh keluar hah, jaga kau".

Saya pun tak tahu apa respon yang patut saya bagi sebab saya bukan pun tinggal disitu.Kalau saya masih di situ bolehlah saya tengok tengokkan dia lepas balik kerja. Kesian .

Sebelum berangkat pulang ke SP...saya sempat berpesan pada bekas suami supaya tengok tengokkan budak kecik tu sebab dia tak bekerja tentu ada masa .Saya tak tahulah dia ingat atau tidak pesanan saya.

Saya rasa kalau saya lama tinggal di situ..alamat saya akan repot polis. Apa punya mak bapak.Lalai tu satu hal (macam saya tapi saya serik betul)...ini tak heran langsung, tak fikir langsung dan tak ade rasa kasih langsung pada anak.
Entahlah...walau dimana Sikecil ini berada saya doakan dia di pelihara dari segala bahaya.
Sayang dari Achik Sebelah Rumah.


Friday, May 7, 2010

kebakaran di rumah jiran lama

Betullah kata orang...api ketika kecil menjadi kawan...bila besar menjadi lawan.
Dalam minggu lepas.....bekas suami saya menelefon ke talian saya untuk bercakap pada waktu yang agak lewat. Selalunya dia sms tapi saya tak pernah jawab. Tak pun dia akan telefon anak2 saya hampir setiap hari. Melihat nombor dia di handphone, saya terus pas phone pada Sarah...mana nak tahu kut dia nak cakap dgn anak. Tiba2 anak cakap kata dia nak cakap dgn saya....malas saya nak layan dia ni jadi saya suruh anak minta ayahnya sms saje pada saya. Kebetulan saya tengah online dgn buah hati SY. Tak elok meninggalkan buah hati menunggu saya. Sebaik telefon di matikan...saya menerima panggilan dari Zai, bekas rakan sekolah lama, kawan baik saya yang jugak jiran di rumah bekas suami (Dia di tkt 6, sementara ex saya di tingkat 4 kut). dalam panik..., zai memberitahu "Tie, rumah kak Zah terbakar, u ada nombor kak zah tak (Kak Zah ni jiran sebelah rumah ex.) Masa saya divorce hari tu dia dah pindah ...ade penyewa selepas tu.Terperanjat saya.....perkara pertama yang terbayang kat kepala saya ialah budak kecik berusia tiga tahun yang ditinggalkan oleh ibu bapa dia di rumah sendirian...mak bapa budak nilah yang sewa rumah kak zah. Masa tu rasa cam nak terbang je selamatkan dia.
        Lepas tu saya cuba cari nombor Kak Zah...tapi  tak ade, sebab saya dah tukar nombor dan telefon...maka semua nombor tu hilang. Saya call Ija pulak (Ija sama tingkat dengan kitaorang)...Ija kat KLCC mengigil-gigil dia sebab dia tinggalkan bibik kat rumah tapi kuncinya dia bawa. Hanguslah bibiknya macam ni...fikir saya. Dalam kekalutan tu..saya minta Ija call kak Zah.Lepas tu saya cuba call Kak Riza (kak Riza kat tkt 3) tapi tak berjawab. Saya call Zai semula untuk mengetahui keadaan dia dan anak2. Zai kata api menjulang2 dan dia selamat keluar dari rumah. Then Zai cakap Kak Zah dah datang dan penyewanya dah balik.Selang beberapa minit...Kak Riza pulak call. "Tie, akak nak call Tie tapi tertinggal pulak telefon kat atas".
        Atas rumah kak Zah tu rumah komposer Edry Hashim (bekas pengkritik AF). Habis lah hitam rumah Edry tu dengan asap.Saya tanya Zai ape punca kebakaran...Zai kata tak tahulah...rasanya sebab tunku.Puas kami memikir tapi tak dapat nak buat sebarang andaian.
        Saya call pulak ex husband...tanya pasal budak kecik tu.Dia pun tak perasan tapi dia kata rasanya keluarga budak tu dah pindah rumah dan sekarang ni penyewa baru pulak. Lega hati saya bila mendengar katanya. Saya tanya dia pulak rumah dia tu terjejas tak...tapi pakcik ni perasan pulak saya ni ambik berat pasal dia. Dia kata dia ok je...in fact dia kata dia relax je turun bila orang cakap rumah kak zah terbakar. Dia kata ada pulak yang berlagak berani nak memecah pintu dan memadamkan kebakaran tu. Ex saya ni bab menolong orang ni jangan haraplah.Menyindir aje  yang dia boleh tolong buat.Kalau saya yang ada kat situ, sure saya pun tolong padamkan. Dia kata ...ala, api pun dah padam. Masalahnya orang mati bukan kerana api tapi kerana asap. 
      Sebenarnya saya tanya dia keadaan rumah dia bukan sebab ape...tapi sebab kalau rumah dia pun terbakar...nak juga saya tengok kemana pulak dia nak pergi selain kena duduk bersama mak bapa dia di rumah sewa mereka. Nak juga saya pulang paku buah keras kat dia sebab sebelum ni dia selalu halau saya keluar rumah dia dan kemudian tanya...hah awak nak pergi mana? Awak bukan ada rumah. Mentang2 masa tu saya tak de rumah dan berjauhan dari keluarga....sebab tu dia boleh halau saya sesuka hati. Ingat lagi dulu....kalau saya cakap, "yang, boleh tak awak kemas barang awak...saya nampak cam bersepah sangat" Jawapan dia mudah, "Ini rumah saya..suka hati sayalah saya nak buat aper pun.Kalau awak tak suka ,awak boleh berambus keluar dari rumah ini dan angkut semua barang2 awak...saya tak heran"....ANGKUHNYA MANUSIA INI.
    On the other part....walaupun saya jauh di Kedah...saya masih mempunyai jiran2 dan rakan2 yang sangat perihatin dengan kebajikan saya. Kami sering berhubungan. Ada juga jiran2 yang minta no saya dari kak Riza setelah lama tak nampak saya. Baru saya tahu..selama ini ramai juga jiran2 saya mengutuk bekas suami kerana kesombongannya. Nasib baik perkara ni saya tahu setelah dah bercerai dgn dia. Kalau tidak saya tak tahu kat mana nak letak muka mendapat suami begini.